Minggu 7(TANAMAN SAYUR SECARA NUTRIPOT)

Minggu 7(TANAMAN SAYUR SECARA NUTRIPOT)




 Assalamualaikum dan salam sejahtera , salam UTM sanjungan bangsa dan salam muafakat Johor.Pada minggu ini, kami ingin berkongsikan aktiviti yang kami lakukan iaitu membuat nutripot.







 Bahan-bahan yang diperlukan untuk aktiviti ini ialah :

 1. Pasu / Botol Air 5 liter.
 2. Span untuk dijadikan sumbu .
 3. Coco Peat .
 4. Baja A dan Baja B.
 Sebelum kami melakukan aktiviti ini, kami telah diberikan penerangan dengan lebih jelas oleh Ketua Pembantu Ladang kami, iaitu Pn. Salina tentang cara-cara untuk membuat nutripot ini. Potong botol menjadi dua bahagian seperti dalam gambar rajah di bawah :

       






 Kemudian,lubangkan bahagian botol yang atas kepada beberapa lubang untuk dimasukkan sumbu(span). Bahagian bawah tadi dilubangkan untuk tujuan lebihan air keluar dan span membantu untuk menyerap air tanpa disiram dan dijaga dengan rapi oleh seseorang individu yang sibuk bekerja.


                                                                       
nutripot menggunakkan pasu bunga                                                                           
     



 Selepas itu, spraykan kedua-dua bahagian tadi dengan warna hitam dan putih. Ini bertujuan untuk mengelakkan berlakunya pertumbuhan lumut dengan cepat.

Image result for spray hitam putih

                                                                   


Biarkan ia kering seketika. Apabila sudah kering, masukkan span yang telah dipotong panjang kedalam lubang yang ditebukkan tadi.Lihat contoh gambar dibawah ini :

                                                              


Langkah yang seterusnya isikan bahagian atas dengan Coco Peat. Peringatan, jangan biarkan sumbu tadi berada di bahagian bawah coco peat.

                                                            


 Isikan bahagian bawah dengan air mengikut kesesuian bekas itu. Kemudian, masukkan baja A sebanyak 2 penutup botol dan kacau sehingga sebati. Biarkan ia seketika sebelum memasukkan baja B kedalamnya sebanyak 2 penutup botol dan kacau sehingga sebati.

                                                 


untuk biji benih, kami telah memilih bijih benih bayam dengan nisbah 1:10. setiap satu paket bayam perlu dicampur dengan 10 penutup botol pasir. tujuan nya ialah untuk memudahkan kita melihat bijih benih kerana bijih benih byam terlampau kecil.

                                                       

taburkan bijih benih kedalam nutripod dan letakakn pasu di kawasan beratap atau rumah hijau.  Untuk peringatan semua pihak , jangan letak dikawasan nutripot di kawasan yang terbuka bagi mengelakkan air hujan memenuhi pasu yang menyebabkan baja mengalir  terkeluar.

                                                           

Taraa.....kita dapat melihat hasil pertumbuhan bayam menggunakan nutripot dalam masa seminggu bagi mengeluarkan anak pokok ^-^.


                                                    


Comments

Popular Posts